היכל התיאטרון קריית מוצקין: אימא, שמש ומולדת

מבית היוצר של תיאטרון באר שבע, יגיע להיכל התיאטרון במוצקין מחזה נוסטלגי ומרגש ## המחזה, על פי סיפורים מאת יצחק קרונזון, מחזירים לחיים את חיפה של פעם ## בין התאריכים 16-18 ביוני

יורם מארק-רייך

אתר כדאי לדעת

צילומים: מעין קאופמן

בהפקת תיאטרון באר שבע תוצג בהיכל התיאטרון קרית מוצקין, בין התאריכים 16-18 ביוני, ההצגה "אמא, שמש ומולדת" - מחזה נוסטלגי ומרגש ע״פ סיפורים מאת יצחק קרונזון. המוטו של ההצגה: ״שלושה הם הדברים אליהם כלתה נפש האדם בהעדרם: אימא, שמש ומולדת״.

מאת: נועם שמואל ויוני זיכהולץ 

בימוי: נועם שמואל

משתתפים: אלון נוימן, דורית לב ארי, דקלה הדר, הילה פלדמן, אסף זלמנוביץ, יואב הייט, רון ביטרמן, איתי חביב, אסף זגה, דורון טאובר ויקי כהן.

יצחק קרונזון, קרדיולוג ישראלי ידוע החי בניו יורק, מגיע ארצה לאחר שנים בהן לא ביקר בישראל. הנסיעה המפתיעה לארץ מציפה בו זיכרונות מימי ילדותו בחיפה של שנות ה-50. הוא נזכר בדיירי השכונה הצבעוניים של רחוב גאולה בשכונת הדר, בחברו הטוב, באהבתו הראשונה הנכזבת, ולראשונה בחייו, בוחן מחדש את יחסיו המורכבים עם הוריו ועם המדינה. 

קרונזון מתעמת עם רגשות שהדחיק שנים ומתגעגע לימים היסטוריים שלא ישובו לעולם. מה עומד מאחורי הביקור המפתיע בחיפה? ומה יקרה במפגש המחודש עם המשפחה והארץ?

המחזה מסופר דרך עיניו של ילד מתבגר שכל עולמו הוא מגרש משחקים החיפאי הסובב אותו. דרך עיסוק בפרטים הקטנים של החיים, נפרשים חיי הדמויות על כל הגיחוך והכאב שבהם, ולצידם גם חיינו שלנו. 

המחזה מבוסס על מקבץ סיפורים שפרסם קרונזון בעיתונים ״דבר״, ״דבר השבוע״, ובמוסף ״שבעה ימים״ של ידיעות אחרונות בשנות השבעים והשמונים.

דורית לב-ארי משחקת בהצגה את ליזה קרונזון, אמו של יצחק קרונזון. ליזה היא מורה לפסנתר, שעלתה לארץ מליטא, לפני מלחמת העולם השניה, בעקבות בעלה הציוני, ולא ממש משתלבת בארץ. געגועיה לתרבות האירופית, לנימוסים, למזג האוויר ומעל לכל - למשפחתה שנשארה מאחור, גורמים לה לעצב רב. גם העובדה כי בנה הוא ״צבר״ אמיתי, לא מוסיפה לה נחת.

דורית: "זו הצגה נוסטלגית מרירה מתוקה ומצחיקה. גם סבתי עלתה לארץ מאירופה, ודיברה תמיד בגעגועים על המשפחה וגם על התרבות שהשאירה מאחור. אבל היא לא ממש מזכירה את ליזה קרונזון באופי שלה, אולי מלבד העובדה ששתיהן מתפוצת אשכנז. אני עצמי גדלתי בתל אביב של שנות השבעים שמונים, ושמעתי סיפורים על תקופת הצנע וקום המדינה. דווקא בימים הקשים שעוברים על כולנו בימים אלה, אני מוצאת באפשרות לתת רגע של מציאות אחרת, וחיבור לרוח. זוהי נחמה גדולה לקהל וגם לי."

= = =

פרופ' יצחק קרונזון נולד בחיפה ב-1939, למד בתיכון הריאלי, ואחר כך למד רפואה במסגרת העתודה האקדמית. הוא שירת בצבא כרופא מוטס בצנחנים, השתלם ברפואה פנימית ובקרדיולוגיה, וב-1971 עבר לארה"ב. באמצע שנות ה-70 פתח את מעבדת הצינתורים בבי"ח איכילוב, ולימד באוניברסיטת תל אביב. בשנות ה-80 עזר בהקמת המרכז הרפואי לניתוחי לב בדלהי, הודו.

קרונזון פרסם כ-500 מאמרים מקצועיים ושישה ספרי הדרכה ולימוד עם רופאים אחרים. במשך השנים עסק קרונזון בכתיבה לצד הרפואה. הוא כתב מדור בעיתון 'דבר השבוע' שנקרא 'זיכרונותיו של רופא', והוציא לאור כמה ספרים.  

ראשון, 16.6.24 בשעה 20:30. 

שני, 17.6.24 בשעה 20:30. 

שלישי 18.6.24 בשעה 11:00.