תורת מגילת העצמאות לדמוקרטיה ישראלית / ראובן גרבר / צמרת

תורת מגילת העצמאות לדמוקרטיה ישראלית 

ראובן גרבר / צמרת

הספר פורס באופן שיטתי את ערכי מגילת העצמאות כמתווים זהות ישראלית הומנית הנושקת לרוחניתאידיאלי החירות, הצדק, רדיפת השלום והאחווה האנושית, לאור חזונם של נביאי ישראל, מאירים דרך לחברה ישראלית מודרנית – חופשית ושוויונית, סולידרית ופלורליסטית.

"תורת מגילת העצמאות" עונה על צורך אקטואלי חיוני לנוכח השסעים החברתיים ההולכים ומעמיקים והמאבק הנוקב על ערכי היסוד של מדינת ישראל. הספר פונה לציבור רחב – יהודי-ציוני-דמוקרטי – אשר מאמין בחזון מגילת העצמאות להומניות-לאומית.

הגות הציונות הרוחנית, ערכי התרבות המערבית והדמוקרטיה, המסורת הדתית ומחקר אקדמי בתחום מחשבת ישראל גובשו בספר זה לידי אורח-חיים מיטיב. זוהי דרך ישראלית: דיאלוגית (מ. בובר), בגישת "ריבוי השלום" (הראי"ה קוק), במסע ל"עם־אדם" (א"ד גורדון).

בספר מוצגת כפסגת ההשקפה, רוחניות תודעתית־אוניברסלית. על פיה, רוחניות מיושמת באנושיות, בתיקון יחיד ועולם. אתיקה ומיסטיקה הוליסטית נושקות זו לזו.

הספר זכה בפרס הלל קוק, מטעם המכון למחשבה ישראלית, לספר העיון הישראלי לשנת 2024.

ד"ר ראובן גרבר משלב בהגותו ובדרכו את מחשבת ישראל עם חינוך לדמוקרטיה. הרצה במכללות האקדמיות לחינוך "ילין" (ירושלים), "לוינסקי" (תל אביב) ובאוניברסיטאות בארה"ב; שימש כמדריך ארצי לחינוך לדמוקרטיה ולרב־קיום במשרד החינוך וביחידת קצין חינוך בצה"ל; וכן כחבר צוות ב"בית הספר לעובדי הוראה בכירים".

ספר זה מבוסס על הוראתו, מאמריו וספריו של המחבר, ובהם: 'מגילת העצמאות – כאני מאמין לאומי' (1988, משרד החינוך וחיל חינוך בצה"ל); 'מהפכת ההארה – דרכו הרוחנית של הראי"ה קוק' (2005, הספרייה הציונית); 'הומניזם ישראלי – מציונות רוחנית לתרבות ישראל' (2010, מכון מופ"ת). 

308 עמודים, 80 ש"ח.